Het project VISTA Transition Network Academy (VISTA TNA) is een samenwerking tussen onderwijs, bedrijfsleven en regionale partners in Zuid-Limburg. Het doel: een sterke, toekomstgerichte mbo-infrastructuur die studenten én werkenden voorbereidt op de groene chemietransitie. Binnen dit JTF-project wordt gewerkt aan vernieuwende leermodules, flexibele opleidingen en praktijkgerichte leeromgevingen die aansluiten op de industrie van morgen.
In 2026 bereikt VISTA TNA zijn laatste projectjaar; een belangrijk moment waarin de resultaten zichtbaar worden en de samenwerking verder wordt uitgebouwd.
In een reeks artikelen blikken we vooruit met de partners en medewerkers die aan dit project meewerken. Zij delen hun verwachtingen, mijlpalen en ambities voor het komende jaar.
Deze keer: Docent en Ontwikkelaar Educatief Lesmateriaal Henk Zoontjens.
Naast docent Industriële service en onderhoud elektrotechniek en instrumentatie, ontwikkelt Henk binnen VISTA TNA educatief lesmateriaal rond instrumentatie; een vakgebied waarin precisie en efficiëntie centraal staan. Zijn doel is helder: een goede balans vinden tussen theorie en praktijk, zodat studenten niet alleen kennis opdoen, maar vooral begrijpen waarom die kennis belangrijk is. “Ik wil dat studenten intrinsiek gemotiveerd worden om zich verder te ontwikkelen,” legt Henk uit. “Daarom zorg ik dat de lessen aansluiten op echte processen in de industrie.”
Voor hem draait het project VISTA TNA om klimaatneutraal denken en handelen. Dat betekent: processen efficiënter maken, energieverlies voorkomen en studenten leren wat het effect daarvan is in de praktijk. “Door onderdelen in de instrumentatie zo nauwkeurig mogelijk te kalibreren en in te regelen, kunnen we verliezen voorkomen. Die kennis wil ik doorgeven aan studenten, zodat zij dit straks kunnen toepassen in de industrie.”
Focus op 2026: pilot met studenten
Het komende jaar wordt een belangrijke fase voor Henk en zijn team. De verwachting is dat er in 2026 een pilot wordt gedraaid met studenten, op basis van het ontwikkelde lesmateriaal. “Dat is het moment waarop we echt kunnen zien hoe de modules werken in de praktijk,” vertelt Henk. “We krijgen dan directe feedback van studenten en dat helpt ons om het materiaal verder te verbeteren.”
Zijn doel is om een zelflerend onderwijspakket te ontwikkelen, waarmee studenten zichzelf kunnen uitdagen om hun kennis te verdiepen en hun vaardigheden te versterken.
Trots op de eerste try-outs
De eerste testen met studenten zijn volgens Henk al veelbelovend. “De try-outs geven mij waardevolle feedback. Ik leer zelf ook van wat studenten teruggeven, en dat pas ik weer toe in het project,” zegt hij. Die wisselwerking tussen docent en student is precies wat VISTA TNA volgens Henk zo waardevol maakt: samen leren, verbeteren en vernieuwen.
Bijdrage aan de groene chemie
Voor Henk draait de groene chemietransitie om zorgvuldigheid en bewustwording. “We leren studenten om dingen meteen goed te doen, dat draagt bij aan een beter rendement van processen én aan een duurzamere industrie.” Hij benadrukt dat de inzet voor een klimaatneutrale cultuur niet ophoudt na het project: “We moeten ons blijven inzetten voor een duurzame manier van werken en denken in het onderwijs én in de praktijk.”
Vooruitblik
Met zijn focus op kwaliteit, precisie en intrinsieke motivatie kijkt VISTA TNA samen met Henk Zoontjens vol vertrouwen naar 2026: het jaar waarin studenten de resultaten van dit vernieuwende onderwijs in de praktijk gaan brengen.