Richtlijnen communicatie

Omgeving voor partners

Communicatie-verplichtingen

  • Op alle communicatie uitingen dienen de logo’s van de EU en JTF te worden opgenomen. Naast het EU-logo staat de tekst ‘Medegefinancierd door de Europese Unie;
  • Website en sociale mediakanalen: beschrijving project, doel, resultaten en vereiste logo’s (EU-logo minimaal zelfde omvang als andere logo’s).
  • Affiche van minimaal A3-formaat (of banner of elektronisch display) op goed zichtbare locatie. Informatie: projectnaam, beschrijving inhoud van het project, QR code naar projectwebsite en vereiste logo’s.

 

Zie ook het Factsheet Projectcommunicatie JTF van Stimulus. 

Algemene publiciteitseisen

Begunstigden van projecten die een EU-bijdrage ontvangen, hebben de verplichting dat te laten zien aan een breed publiek. Voor deze uitingen gelden specifieke eisen. Deze eisen staan in artikel 50 en bijlage IX van Verordening 2021/1060 en in de operationele richtsnoeren voor ontvangers van EU-financiering. Onder begunstigden worden ingeval van samenwerkingsprojecten ook de projectpartners verstaan.

Samengevat komen de publiciteitseisen op het volgende neer:

  • Op alle communicatie uitingen of voorlichting over het project vermeldt je het embleem van de Europese Unie. Naast het embleem staat de verklaring ‘Medegefinancierd door de Europese Unie’ zoals beschreven in de richtsnoeren. Dezelfde vereisten gelden ook voor Engelstalige uitingen (maar dan met de verklaring ‘Co-financed by the European Union’). Wanneer in de verleningsbeschikking van uw project is aangegeven dat ook andere logo’s (denk aan die van de provincie of het Rijk) moeten worden opgenomen, dan voegt u deze toe.
    De logo’s inclusief de verklaring is onder deze inlog te downloaden. Tevens is deze ook te vinden op de website van Stimulus. (https://www.stimulus.nl/just-transition-fund/documenten/)
  • Op je officiële website en sociale mediakanalen neem je een korte beschrijving op van je project, Daarin vermeld je wat het doel en de resultaten zijn en benadruk je de financiële steun van de Europese Unie door gebruik van het embleem van de Europese Unie met daarnaast de verklaring ‘Medegefinancierd door de Europese Unie’.
  • Bedragen de totale kosten van jouw project meer dan 100.000 euro en worden binnen het project materiële investeringen of aankopen van materiaal gedaan, dan moet je een duurzame plaat of bord plaatsen zodra de materiële uitvoering of de aankoop van materiaal van start gaat. De plaat of het bord bevat het embleem van de Europese Unie met de verklaring ‘Medegefinancierd door de Europese Unie’, is duidelijk zichtbaar voor het publiek en blijft permanent staan of hangen.
  • Als het vorige punt niet op je project van toepassing is, dan plaats je een affiche van minimaal A3-formaat of een equivalent roll-up banner of elektronisch display op een voor het publiek goed zichtbare plaats, zoals bij de ingang van uw organisatie. Op dit affiche komt informatie over het project (projectnaam, korte beschrijving van inhoud en doelstelling en QR-code naar uw website voor meer informatie) en het embleem van de Unie met de verklaring ‘Medegefinancierd door de Europese Unie’.

Als je financiële middelen van de Europese Unie ontvangt, heb je de taak om bij te dragen aan het vergroten van de zichtbaarheid van de Europese Unie. Dit doe je door bovenstaande communicatieverplichtingen na te komen, maar ook door de resultaten van je project zo goed mogelijk zichtbaar te maken. De Intermediaire instantie (Stimulus) heeft het recht daar passende aanvullende inspanningen voor te vragen.

In algemene zin geldt dat hoe meer uitingen er zijn gedaan (die voldoen aan de voorwaarden) hoe beter het is. Uiteraard kun je bij specifieke vragen contact opnemen met de Intermediaire instantie. Daarnaast is het advies om ontwerpen van promotie en publiciteit vóór productie ter controle voor te leggen aan de Intermediaire instantie en voorbeelden (exemplaren, printscreens of foto’s) op te nemen in je projectdossier.

De uitgaven voor communicatie en zichtbaarheid zijn meestal subsidiabele kosten. Indien je niet voldoet aan de publiciteitseisen en geen maatregelen neemt om dit te herstellen, zal de Intermediaire instantie maximaal 3% van de subsidie intrekken, rekening houdend met het evenredigheidsbeginsel.

Aanvullende eis voor projecten van strategisch belang

De Beheerautoriteit zal in overleg met Intermediaire instantie (Stimulus) gedurende de programmaperiode een aantal projecten selecteren waarvan de verwachting is dat ze van strategisch belang zijn voor het programma. Dat wil zeggen dat ze representatief zijn voor wat we met het programma beogen en een belangrijke bijdrage leveren aan het behalen van de doelstellingen van het programma. Deze projecten dragen bij aan het versterken van de regionale kracht van de industrie met als doel maatschappelijke én economische gevolgen van de transitie op te kunnen vangen. De projecten zijn een toonbeeld van samenwerking met een brede doelgroep in en tussen regio’s en leveren een significante bijdrage aan de resultaat- en output indicatoren van het programma. Ook projecten met nauwe betrokkenheid van de industrie als geheel of een belangrijke bedrijfstak in de JTF-regio kunnen als strategisch aangemerkt worden. Schaalbaarheid is ook kenmerkend voor een strategisch project.

Indien jouw project aangemerkt wordt als strategisch belangrijk, worden er hierover nadere afspraken gemaakt. In dat geval geldt voor jou een aanvullende communicatieverplichting. Je moet ten minste één evenement organiseren over het project, waarbij de EU-steun prominent wordt vermeld. Daarbij denken wij aan een evenement ter ere van de start van het project en/of een open dag gedurende de uitvoering van het project. De Intermediaire instantie en de Europese Commissie moeten tijdig op de hoogte worden gebracht om hen de mogelijkheid te bieden het evenement bij te wonen. Daarnaast moet het evenement of de activiteit toegankelijk zijn voor media en mogelijke eindgebruikers moeten worden uitgenodigd.

Communicatie over strategische projecten start na de toekenning van subsidie en wordt geïntensiveerd zodra een project in uitvoering komt en zichzelf bewijst als project van strategisch belang. De communicatie heeft als doel de projecten maatschappelijk te profileren en daarmee bij de publieke doelgroepen de zichtbaarheid te vergroten van de EU-steun en toegevoegde waarde van Europese regionale programma’s. In de communicatie over de strategische projecten werken begunstigden, intermediaire instantie en landelijke vertegenwoordigers van EU-programma’s nauw samen, aangezien gezamenlijke, gecoördineerde inspanningen een hogere toegevoegde waarde en bereik hebben dan gefragmenteerde acties.

Voorbeelden van mogelijke gezamenlijke activiteiten:

  • Organisatie van een evenement.
  • Promotie van media-aandacht voor het project (persbericht, persinterview, journalisten uitnodigen om het project te bezoeken).
  • Verspreiding van informatie over de projecten via sociale media, programmawebsite of landelijke website ‘Europa om de hoek’.
  • Ontwikkeling van promotiemateriaal.

Communicatieverplichtingen voor Intermediaire instanties die betrekking hebben op begunstigden

De Intermediaire instantie waarborgt dat communicatie- en zichtbaarheidsmateriaal, ook op het niveau van de begunstigden, op verzoek beschikbaar wordt gesteld aan instellingen, organen of instanties van de Europese Unie en dat de Europese Unie een royaltyvrij, niet-exclusief en onherroepelijk recht wordt verleend om dat materiaal en de bijbehorende reeds bestaande rechten erop te gebruiken.

Dit brengt voor noch de begunstigden, noch de intermediaire instantie significante meerkosten of administratieve lasten met zich mee.

De intermediaire instantie (Stimulus) publiceert op haar website een lijst van alle projecten die subsidie ontvangen uit het JTF -programma. Deze lijst is openbaar toegankelijk en bevat de volgende gegevens:

  1. De naam van de begunstigde en projectpartners;
  2. De projectnaam;
  3. Het doel en verwachte of feitelijke resultaten van het project;
  4. De startdatum van het project;
  5. De verwachte of feitelijke einddatum van het project;
  6. De totale projectkosten;
  7. De naam van het betrokken fonds (JTF );
  8. De betrokken specifieke doelstelling;
  9. Het medefinancieringspercentage van de Europese Unie;
  10. De plaatsbepaling of geolocatie voor het land en het project;
  11. Voor mobiele projecten of projecten met meerdere locaties, de locatie van de begunstigde
  12. Het interventietype voor het project overeenkomstig artikel 73 van de verordening, lid 2, punt g).

Technische eisen aan gebruik EU-logo en verklaring

Hoe het embleem van de Unie en de verklaring er precies uit moeten zien, kun je vinden in bijlage IX van Verordening 2021/1060 en de operationele richtsnoeren voor ontvangers van EU-financiering.

Wat gaan we doen?

We ontwikkelen en versterken drie routes:

  • Zij-instroom groene chemie. Met het Chemelot Talent Office (CTO) selecteren en begeleiden we nieuwe medewerkers. Ze volgen een gezamenlijk bbl-traject tot procesoperator B. Bedrijven werven en selecteren niet individueel, maar als collectief. Samen in alles, dat is de kracht van dit unieke concept.
  • Zij-instroom biotech. Voor de snelgroeiende biotechsector op Chemelot ontwikkelen we aparte instroomtrajecten. Via modulaire opleidingstrajecten leiden we kandidaten gericht op tot biotech-operator A of B.
  • Doorstroom procestechniek Limburg breed. Niet iedereen past (meer) binnen Chemelot, en dat hoeft ook niet. Met Stichting Procestechniek & Maintenance Limburg (PML) ontwikkelen we doorstroomtrajecten naar technische functies in de regio. Zo vergroten we mobiliteit en benutten we talent beter.

Dit willen we bereiken:

  • 60 nieuwe medewerkers voor groene chemie (procesoperator B)
  • 25% van de operators B stroomt door naar operator C binnen de groene chemie
  • 40 nieuwe biotech-operators
  • 60 doorstroomtrajecten procestechniek

Inzicht

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.